Selasa, 20 Juli 2010

Kawen!!!?????

pukul satu pagi macam tu la lebih kurang...

member aku masuk bilik...

duk kat depan aku...

aku tengah tekun menghadap Word just tegur dia... "Hoi."

Dia pun balas "hoi. Tekun gila menaip. Ang taip apa?"

"Assignment." aku tipu. padahal tengah taip entry.

"Agak2 ar nak menipu pun. Bukan ang dah habis study ka? Celah mana assignment tu mai ha?"

"Celah2 masa ni la." Selamba ja aku jawab. "Awat tak tidoq lagi, wei? Pi tidoq nuh... Jangan kacau aku."

"Aku tak ngantok lagi ar... Ang buat la keja. Aku takmau kacau."

"Good."Aku tunjuk thumbs up kat dia. "Kalau nak On9, broadband aku kat atas katil tuh. Amek ar."

"Tak dak mood nak On9."

"Suka hati."

Agak lama jugak la kami diam sebelum dia tetiba tanya aku soklan2 yang boleh buat aku rasa macam tercekik tulang kambing.

"Sha, kawen tu best tak?"

"Mana aku tau. aku bujang lagi la."

"Susah dak kalau jadi bini orang dlm umoq macam kita?"

Aku gelak sat. "Tatau. Ang pi la tanya kat orang yang kawen muda. Kalau tanya aku macam tak pernah tanya la. Aku taktau nak jawab."

"Tau dah jawapan ang macam ni."

"Dah tau tanya buat pa?"

"Sha."

"Hoi."

"Dia ajak aku kawen."

"tahniah." Aku tunjuk thumbs up lagi.

"aku serius."

"aku tak kata ang main2."

"aku nak kawen."

"okey, aku sudi jadi pengapit."

pastu lagi laju la aku menaip bila dah sampai2 nak habis satu entry. so, apa yg dia ckp mcm aku tak berapa nak ambil pusing la. tapi bila aku sedar yang tetiba je member aku tu diam terus aku angkat muka cari muka dia. tersentak jugak bila tengok dia tengah menghadap muka aku macam nak telan. Tajam lain macam.

"kawen!!???

Dia diam.

"Jangan cakap yang ang serius?" Aku mula bagi full attention dkt member aku tu. Lappy aku tolak tepi.

"Ang ada nampak aku buat lawak ka?"

"dak pun."

"Serius la. Dia ajak aku kawen." 'Dia' tu pakwe dia la.

"Ang nak kawen?"

"Agaknya jodoh aku dah sampai kut."

Aku telan air liur banyak kali jugak la sambil hadap muka member aku tu. Tilik kiri, kanan,atas bawak. Sah! dia memang serius. " Ang baru 21st lorh. Tak rasa muda ka? Tetiba nak kawen."

"Ibu aku dulu pun kawen muda apa."

"ma aku pun. 20 kawen. 21 dah dukung aku."

"So, logik la kan?"

"Memang la logik. Tapi ang cakap nak sambung study lagi."

"Hoi, sapa kata kawen tak boleh study?"

"Tak pernah dengar pun la orang kata macam tu."

"Dah tu?"

Aku fikir balik apa yang dia cakap. "kawen la wei. Jodoh ang dah sampai kut. Lagipun better kawen sebelum jadi benda yg tak baik kan?" cey.. aku dengan penuh gaya kematangan kasi nasihat. tapi betul la apa yg aku kata. before jd benda yang takmau terjadi baik kawen, kan?

Aku betul2 tak sangka yg malam tu aku dikejutkan dengan berita member aku nak kawen. Kalau ikutkan hati memang la aku kurang setuju. 21 baru. Muda lagi tuh dah nak jadi isteri orang. Tapi bila difikir-fikir balik tak salah pun kalau kawen awal. Jodoh kan sampai tak kira umur. Muda ke tua ke kalau dah seru sampai tu.. kena jugak kawen, kan? Ma aku dulu 20 dah jadi bini abah. Tok aku(nenek) 17 dah kawen dgn wan aku. Cousin aku 21 dah dpt title suami. InsyaAllah hujung tahun ni dapat title ayah pulak. Member2 sekolah aku dulu pun ramai jgk yg kawen lepas SPM. Bahagia je. Anak pun dah berpinak2... cute miut ja semua. Aku yg nengok pn jeles.. eheee~~~ Dah itu yang member aku pilih, ak sokong jek. Doa aku semoga dia bahagia hingga akhir hayat... amin...


p/s :- sedih la pulak time taip entry ni. Member aku dah nak kawen... pasni kena bahagi dah masa dia dgn husband and member2. sob3... = (

Tidak ada komentar:

Posting Komentar