Sabtu, 31 Juli 2010

Wedges Or Heels??? Hmm... I think sneakers or selipar jepun more best lah!

hari ni mama balik keja macam biasa...

aku yang bukak pintu sambut...

aku tengok dkt tangan ma ada katalog *betoi ka spelling?hentam je la*...

ma terus pas kat aku...

aku selak2 katalog tu...

rupanya katalog kasut, purse, handbag...

terus aku pas balik dkt ma...

"tak best pun katalog ni." aku sambung balik tengok tv.

"apa pulak tak best. Dalam ni banyak aksesori pompuan tau."

ma terus ambik katalog tu. Ma selak n ma suruh aku pilih mana2 aksesori yang aku berkenan.

"kak long, berkenan dak dengan ni?" ma hala katalog dekat muka aku. " Ma nak beli kat
kak long utk raya ni."

aku kerling sat. terbeliak jgk la mata ni bila terpandang jari telunjuk ma aku betui2 ada dkt wedges coklat bertali belakang setinggi 5 inci. "wedges ma?"

"awatnya?"

"takmau! takmau!" memang sungguh-sungguh aku jawab. Lahir ikhlas dari hati aku.

ma selak lagi pages yg seterusnya. "ni kak long berkenan? Rendah sikit dari tadi."

aku kalih jgk la sbb nak jaga hati ma punya pasal. Kali ni wedges hitam ada blink2 pulak setinggi 3 inci pilihan mama. aku geleng.

next page. ma tunjuk heels 3 inci pulak. kali ni warna krim. pun aku geleng. takmau!

then, heel 2.5 inci. geleng lagi. fokus pada tv tetap tak lari.

pastu back to wedges page lak--> heels --> wedges-->heels...lagi laju aku geleng sampai la satu saat....

"eh Natasha!"

okey, mama kalau dah sebut nama aku separuh penuh tu maksudnya dia memang tengah panas dgn aku.

"dah besar panjang macam ni, sepatutnya kena pandai bergaya sikit. u're 21st ok. anak dara dah. bukannya bdk sekolah lagi. bdk sekolah zaman la ni pun pandai bergaya macam2 trend. Cuba pakai kasut yang elok2 sikit. ni dak... ke hulu ke hilir merata dunia dengan selipar jepun dia ja. dak pun sneakers. Cantik la sangat pakai macam tu? Konon-konon simple la tu. Mama tengok budak2 lain pakai wedges dengan heels nampak ayu ja. teringin jugak nak tengok anak sendiri yang pakai. bla...bla...bla..."

aku dengar ja. tak menjawab. sambung balik tengok tv. Mama yang dok bebel kat tepi telinga, aku balas dengan anggukan je. Sumpah! buat masa ni, aku memang tak boleh ngam dengan kasut yang berinci2 ni. kekok ja rasa nak pakai. bila pakai wedges rasa macam berdiri atas 3 ketul bata. Bila try heels pulak rasa macam berdiri atas pensil kayu 2B. uih! boleh mendatangkan risiko tu...

kalau dengar mama bebel pasal ni mula la aku teringat dekat tok(nenek. selalunya orang utara panggil nenek... TOK) dkt kampung. tok aku dengan ma memang ada gaya pemikiran yang sama. yala.. like mother like daughter but not like grandaughter ok! cara bebel pun sama. cuma ayat je yang lain sikit.

setiap kali bila balik kampung rumah tok... lepas salam peluk cium dekat muka pintu tok mesti tengok aku atas bawah before tunduk tengok selipar aku. harus la! then pastu mula la ayat-ayat keramat...

"huduh sangat la tok tengok anak dara pakai selipar jepun macam ni. Langsung takdak tumit. ni kalau kena paku mesti luka dalam. tok rasa tok tak pernah tengok lagi la cucu tok ni pakai kasut ala pompuan. Selalu dengan selipar jepun. dak pun pakai kasut sukan laki2 (sneakers la tu)."

belum sempat aku langkah masuk rumah lagi dah kena fire. adeh... ada lagi ayat yang lebih sentap tok aku pernah cakap dekat aku satu ketika dahulu. Waktu zaman hingusan lagi la.

"Tok sampai dah tak tau nak bezakan mana satu cucu laki, mana satu cucu pompuan bila dah ramai2 berkumpul macam ni. Tasha... bla...bla..bla..."

hah??? diam terus la aku waktu tu. nak cakap pa lagi. Kalau jawab mesti melarat-larat tok punya ceramah. sampai hati tok. Dah terang lagi bersuluh dalam tiga belas orang sepupu-sepapat berkumpul masa tu, aku sorang je pompuan. takkan la tok tak leh nak beza. Uwaaaa!!!! Lagi la aku uwaaaa!!!! bila tengok depan belakang kiri kanan abang2 sedara aku semua tutup muka tahan gelak. Sakitnya hati dkt depa! haih.... tapi apa yang tok dgn mama cakap, aku tak boleh nak nafikan la sebab memang apa yang depa cakap tu ada betuinya. tapi betui2 pun belum masa lagi kut aku nak ikut nasihat tu. Maybe lain masa, lain tahun. Terbukak pintu hati ni, pakai jugak aku. err... kot??? Wait and see jew la eh... =)


p/s 1 :- pompuan kalau tak layan wedges / heels tak semestinya tak ayu, kan?

p/s 2 :- pompuan bila pakai sneakers lagi nampak cute hapa... eheee... =)

p/s 3 :- kewujudan entry ni membuktikan ketidakbolehtiduran aku dikala waktu ini. Sudah pukul 3.26 pg tapi asal mata belum ngantuk, ha???














Tidak ada komentar:

Posting Komentar